Werkwijze
Stap 1: Telefonische screening
Twijfelt u of een begeleidingstraject voor uw werknemer zinvol is? We overleggen graag met de HR afdeling of de leidinggevende wat de hulpvraag van de medewerker is. Wat zouden de mogelijkheden en mogelijke resultaten kunnen zijn. Denken wij het verschil te kunnen maken dan maken we graag een afspraak voor een intakegesprek. Natuurlijk is deze begeleiding geheel kosteloos en vrijblijvend.
Dan zal SPOT Caring een kennismakingsgesprek met uw werknemer plannen om te kijken of wij iets voor uw medewerker kunnen betekenen. Dit voortraject is uiteraard kosteloos en vrijblijvend. Tijdens dit kennismakingstraject kijken wij of er zich daadwerkelijk problemen voordoen in de privésituatie en/of op sociaal-emotioneel vlak waar wij het verschil bij kunnen maken.
Stap 2: Het intakegesprek
Tijdens dit persoonlijke intakegesprek bekijken wij de situatie en wensen met betrekking tot de coaching en hulp. We gaan opzoek naar de hulpvraag en welke ondersteuning nu echt benodigd is. Na het intakegesprek ontvangt u een terugkoppeling over welk traject nodig is om de werknemer de juiste ondersteuning te kunnen bieden.
Stap 3: De coachingsgesprekken
Iedere hulpvraag is anders, iedere medewerker is anders. Samen met de coach van SPOT Caring kijken we wat is nu écht nodig om deze medewerker echt te helpen. Hierbij is het doel om de coaching zo vorm te geven dat de werknemer ook echt beter zal gaan functioneren. De werknemer krijgt weer grip op de ongewenste problemen die goed functioneren in de weg staan. Niet altijd is meteen duidelijk waar de klachten en het ongewenste gedrag vandaan komen, al pratend worden deze in kaart gebracht en opgelost. Vrij en anders denken, problemen oplossen en nieuwe patronen aanleren.
De gespreken vinden in principe plaats in de praktijk van SPOT Caring. Wanner nodig komt de coach mee naar de werkvloer om hier ook actief te kunnen helpen bij deze problemen. De gesprekken vinden in volle vertrouwelijkheid plaats en waar mogelijk wordt de werkgever op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van het traject.
Stap 4: Afsluiting en evaluatie
Wanneer de medewerker de begeleiding met succes heeft doorlopen maken we duidelijke afspraken voor de toekomst en sluiten we het traject af. We stellen en einde rapportage op met eventuele aanbevelingen.